Czy Polacy chcą poznawać możliwości zaangażowania dla siebie? Czy będą chcieli przejąć inicjatywę zmiany w swoich społecznościach?

 

Wolontariat rodzinny i oddziaływanie na społeczności lokalne

 Beata Borowiecka, Katarzyna Kunert

 

Czy Polacy chcą poznawać możliwości zaangażowania dla siebie? Czy będą chcieli przejąć inicjatywę zmiany w swoich społecznościach? Jak wynika z badania TNS Polska 71%[1] Polaków uważa, że brakuje im atrakcyjnych inicjatyw społecznych, w które mogliby się zaangażować. Jednocześnie najchętniej poświęcają swój czas rodzinie, ponieważ jest dla nich najważniejszą wartością.[2] W odpowiedzi na potrzeby Polaków Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce wraz z Fundacją PZU stworzyła Program „Wolontariat Rodzinny”. Program wystartował  5 grudnia 2013 r.

 

Pragnęliśmy zachęcić organizacje pozarządowe, szkoły, biblioteki, domy kultury, ośrodki pomocy społecznej i inne instytucje do organizowania takiego wolontariatu, w którym będą mogły uczestniczyć całe rodziny. Efekty przeszły nasze najśmielsze oczekiwania – otrzymaliśmy wiele ciekawych pomysłów, których autorzy liczyli na możliwość realizacji, a chętnych do działania było ponad 1100 rodzin. 18 laureatów konkursu wybranych zostało przez zespół ekspertów oraz, w końcowym etapie, społeczność internautów, którzy oceniali videoaplikacje nadesłane przez uczestników. Zrealizowane projekty to dziś wzorcowe praktyki wolontariatu rodzinnego w Polsce. W ramach I edycji Programu mamy, ojcowie i dzieci z całego kraju wolontariacko działały na rzecz zmiany w lokalnych społecznościach – miasteczkach, wsiach, osiedlach, współpracując z innymi rodzinami, a także organizacjami i instytucjami. To dzięki nim powstały nowe miejsca spotkań (place zabaw, odremontowane świetlice, boiska, osiedlowe i przyszkolne ogrody), miały miejsce wyjątkowe wydarzenia (pierwsza w miejscowości noc muzeów), odbyły się także inspirujące spotkania (warsztaty rękodzieła, spacery połączone ze wspólnym działaniem, wycieczki do miejsc pracy rodziców czy sąsiedzkie akcje). Wszystkie projekty połączyła idea działania rodzin, oddania w ich ręce kształtowania otaczającej je rzeczywistości.

 

Bardzo ważnym dla wolontariusza jest poczucie bycia częścią grupy, społeczności osób o podobnych wartościach, zaangażowanych w podobne działania. Świadomość ta jest jedną z największych motywacji. To wspaniałe, gdy taką grupą są osoby najbliższe. Rodziny Programu „Wolontariat Rodzinny” działały w całej Polsce, postanowiliśmy więc umożliwić im kontakt, tworząc wirtualną przestrzeń komunikacji na platformie www.wolontariatrodzinny.pl. Współczesne działania społeczne nie mogą obyć się bez nowych technologii, dzięki nim zyskujemy nowe możliwości, skracamy również dystans przestrzeni. Obecny na platformie mechanizm grywalizacji spowodował zwiększenie merytorycznej aktywności na platformie. Dla uczestników Programu było to nie tylko miejsce dzielenia się relacjami z przeprowadzonych działań, lecz przede wszystkim przestrzeń wymiany doświadczeń, inspiracji i zasięgania rad innych, działających podobnie rodzin i organizacji.

 

Każda rodzina, organizacja czy instytucja zaangażowana w realizację projektów jest dziś ambasadorem idei wolontariatu rodzinnego. Od początku Programu była ona naszym priorytetem, a poprzez kampanię społeczną pod hasłem „Zabierz rodzinę na wspólne pomaganie!” pragnęliśmy zaszczepić ją w polskim społeczeństwie. Społeczeństwie, które wszyscy chcielibyśmy postrzegać jako całość składającą się z aktywnych jednostek i grup. Społeczeństwie, które kształtuje otaczającą je rzeczywistość, jest odpowiedzialne, życzliwe, opiekuńcze. Społeczeństwie, które wychowuje młode pokolenia w duchu działania na rzecz innych. Stąd spot promujący ideę emitowany na antenach TVP, „Zupełnie Inny Piknik Rodzinny” zorganizowany przy wsparciu firmy PZU w Łazienkach Królewskich, nasza obecność na Ogólnopolskim Forum Inicjatyw Pozarządowych i prowadzona przez nas internetowa baza inspiracji dla rodzin – Wirtualne Miasteczko Dobroczynności.

 

Z doświadczeń I edycji Programu jasno wynika, że wolontariat rodzinny jest dobrą odpowiedzią na wyzwania stawiane współcześnie przed polskimi rodzinami. Spędzany wspólnie czas, rozwiązywane razem problemy, a przede wszystkim działanie na rzecz wspólnego celu i zgodnie z wyznawanymi wspólnie wartościami – to tylko kilka spośród wachlarza korzyści, które rodzinny wolontariat przynosi. W projekty realizowane w ramach I edycji Programu zaangażowało się zdecydowanie więcej rodzin, niż wstępnie było to deklarowane. Idea rozprzestrzenia się bardzo szybko, dobry przykład jednej rodziny oddziałuje na kolejne, które dołączają się do wspólnych działań. Siła rodzin wzmacnia lokalne społeczności i wywołuje zmianę. Dzięki zaangażowanym rodzinom i ich projektom powstają plany kolejnych zmian. Na osiedlu Marcelin w Szczecinku powstanie Rada Osiedla, Fundacja Mamy z Morza z Gdyni otworzyła zaś Inkubator Aktywności Rodziny, którego podstawą były działania projektowe w ramach Programu „Wolontariat Rodzinny”.

 

Dziękujemy za możliwość udziału. Jesteśmy zarażeni wolontariatem rodzinnym i będziemy zarażać innych, a pokazanie efektów naszego projektu jest najlepszym sposobem. Więc wierzcie nam -  robimy to i będziemy robić „do końca świata i jeden dzień dłużej”.

 

"Udział w programie Wolontariat Rodzinny spowodował, że my jako organizacja – Fundacja Mamy z Morza – zdaliśmy sobie sprawę, że wolontariat rodzinny ma bardzo duży potencjał. Bardzo pozytywny odzew, pytania o to, jak można się zaangażować i zapał uczestników pozwoliły nam wyklarować sobie drogę, którą trzeba podążać”.

 

 Rodziny to bardzo dobrze przygotowane do działania zespoły wolontariuszy. To grupy, które mają szansę na dokonanie wielkich zmian, gdyż drzemie w nich siła i potencjał do pobudzania kolejnych, podobnych im grup. Działanie wolontariackie to nie wyodrębniona sfera naszego życia, odseparowana od sfery prywatnej i zawodowej. Działając razem rodzina pokazuje, że wolontariat to sposób na pożyteczne spędzanie czasu wolnego, a rodzice mogą przekazać ten wzorzec działania dzieciom już w najwcześniejszych latach życia. Między czasem poświęconym na wolontariat a czasem spędzonym z rodziną nie ma przepaści. Nie trzeba dokonywać trudnego wyboru, z niczego nie trzeba rezygnować. Wystarczy zabrać rodzinę na wspólne pomaganie!

 



[1] TNS Polska, Zaangażowanie społeczne Polaków, 2013 r.

[2] CBOS, Rodzina – jej współczesne znaczenie i rozumienie, 2013 r.

 

Zdjęcia w artykule dzięki uprzejmości Fundacji Mamy z Morza oraz Stowarzyszenia Działań Lokalnych Spichlerz.

Pobierz całość publikacji.

 

***

Beata Borowieckaz wykształcenia animatorka społeczno-kulturalna, entuzjastka społeczności lokalnych i wykorzystania nowych technologii w animacji małych środowisk. W Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce koordynuje działania w ramach Programu „Wolontariat rodzinny”, prowadzonego wspólnie z Fundacją PZU, angażującego polskie rodziny w wolontariat na rzecz lokalnych społeczności i zachęcającego je do wspólnego pomagania. Od 2013 roku w Fundacji Dobra Sieć pracuje przy organizacji polskiej i europejskiej edycji konkursu „Odkryj e-wolontariat”, współprowadzi stacjonarne szkolenia, współredaguje portal e-wolontariat.pl. Jest współautorką pierwszego w Polsce „Podręcznika e-wolontariatu”.

 

Katarzyna Kunert odpowiada za promocję i komunikację w Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Fundacji Dobra Sieć. Ścieżkę zawodową wybrała dzięki wolontariatowi i szkoleniom w „Szlachetnej Paczce”. Każdą wolną chwilę poświęca na czytanie książek, spacery i naukę gotowania. Ogromny podziw wzbudza w niej aktywność społeczności lokalnej i seniorów. Była częścią zespołu tworzącego założenia i strategię promocji I edycji Programu „Wolontariat Rodzinny”

Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie. Zgadzam się