Takim hasłem Fundacja PZU i Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce rozpoczynają ogólnopolską kampanię społeczną pokazującą polskim rodzinom, że warto, wspólnie z bliskimi, działać na rzecz społeczności lokalnej, sąsiedztwa, brać udział w akcjach dobroczynnych lub wspierać wybrane organizacje i instytucje w działalności charytatywnej. Kampania jest częścią Programu „Wolontariat Rodzinny”.

 


Jak mówi Agnieszka Kazimierska z Fundacji PZU: Wierzymy, że wolontariat rodzinny, jako idea i jako inicjatywa społeczna, jest odpowiedzią na realną potrzebę Polaków, której postanowiliśmy wyjść naprzeciw. Chcieliśmy, aby jak najwięcej potencjalnych rodzin wolontariuszy dowiedziało się o naszym Programie, dlatego też rozpoczynamy kampanię społeczną „Zabierz rodzinę na wspólne pomaganie!”, w ramach której powstał spot promujący naszą inicjatywę oraz „Wirtualne Miasteczko Dobroczynności” na stronie www.wolontariatrodzinny.pl. Chcemy zachęcić do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu i uczestniczenia w akcjach dobroczynnych”.


Badania przeprowadzone na zlecenie Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce przez Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego pokazują, że rodziny angażujące się społecznie dużo częściej mają poczucie dumy i spełnienia. Nie „okopują się” w domach, nie skupiają na sobie i swoich dzieciach. Ich koncepcja wychowania opiera się na przekonaniu, że dzieci nie można chronić przed światem, a raczej trzeba w je „w świat” angażować. Dużo ze sobą rozmawiają, są ze sobą bardzo szczerzy – szczególnie w trudnych tematach, przez co często są dużo bardziej odporni na kryzysy. Są również świetnie zorganizowani i bardzo odpowiedzialni. Działalność wolontariacka pozwala dzielić się zadaniami, daje powód by się wspierać, przynosi nowe tematy i przestrzeń do bycia razem w sposób niestandardowy. 

     

 

Zachęcamy rodziny, grupy znajomych, przyjaciół, sąsiadów, aby razem działali dobroczynnie. Ma to same plusy i wpływa na codzienne życie i relacje. Dlatego zapraszamy do odwiedzenia „Wirtualnego Miasteczka Dobroczynności” na stronie www.wolontariatrodzinny.pl i zapoznania się z tym, jak można w konkretnych miejscach pomagać z całą rodziną. Do wyboru są m.in. muzea i teatry, szpitale, opieka nad zwierzętami, domy dziecka, szkoły i przedszkola, parafie, świetlice środowiskowe, biblioteki i domy kultury, kluby rodziców, przestrzeń publiczna i oczywiście stowarzyszenia i fundacje – mówi Magdalena Wachol, koordynatorka Programu „Wolontariat Rodzinny”. 

 

Wola jest, potrzeba ofert

Impulsem do stworzenia koncepcji Programu były badania, z których jasno wynikało, że niemal 80% z nas deklaruje, że najważniejsza w życiu jest rodzina i to jej chcemy poświęcać swój czas. Inne badania pokazały, że Polacy z jednej strony chcą się angażować się społecznie, z drugiej – nie widzą dla siebie odpowiednich ofert ze strony organizacji i instytucji. Potwierdza to najnowsze badanie Stowarzyszenia Klon/Jawor, które mówi, że przyczyną braku zaangażowania w wolontariat są przede wszystkim: własne problemy i obowiązki, konieczność zatroszczenia się o siebie oraz o rodzinę, brak czasu, brak znajomości ludzi i organizacji, z którymi można działać, brak zachęty ze strony innych do podjęcia działania. Jak mówi Paweł Łukasiak, pomysłodawca Programu „Wolontariat Rodzinny”: Postawiliśmy sobie za cel sprostać wyzwaniu: zaproponować Polakom aktywność społeczną, która byłaby odpowiedzią na ich potrzebę zaangażowania się na rzecz innych ludzi, połączoną z wartościowym spędzaniem czasu z rodziną. Tak powstał Program „Wolontariat Rodzinny”.

 

Rodzinny? Nie znam

Marzy nam się, aby każda duża organizacja pozarządowa miała na stałe filtr „family friendly” w swoich ofertach wolontariatu. Jeśli wspólne działania rodzin z jakimi dotąd rozmawialiśmy, są tak ciekawe i przynoszą im tyle korzyści, jak to deklarują, to naszym głównym celem jest to, aby wspólne pomaganie stało się priorytetem dla polskich rodzin. Dlatego w kolejnych etapach naszej kampanii będziemy starali się jak najwięcej komunikować do organizacji pozarządowych, aby tworząc oferty wolontariatu, w szczególności uwzględniali specyfikę rodzin mówi Magdalena Wachol. Z kolei Paweł Łukasiak podkreśla, że większość polskich organizacji pozarządowych wciąż nie bierze ich pod uwagę w swoich strategiach rozwoju wolontariatu. I dodaje: Organizacje coraz lepiej zarządzają wolontariatem, ale specyfika rodzin nie jest zauważana. Nawet jeśli organizacje kojarzą rodziny wolontariuszy, nie zastanawiają się nad ich strukturą, nie tworzą dla nich – poza kilkoma wyjątkami – takich ofert. Mimo tych rezultatów można zauważyć, że wolontariat rodzinny zaczyna być mocnym trendem.

 

Prezentacja założeń kampanii „Zabierz rodzinę na wspólne pomaganie!” odbyła się w Centrum Prasowym PAP. W czasie spotkania zaprezentowano również platformę wyzwań (www.grywalizacja.wolontariatrodzinny.pl) dla rodzin wolontariuszy, które realizują od kwietnia do września projekty w ramach Programu „Wolontariat Rodzinny”. Organizatorzy zaprosili również na piknik rodzinny, który wkrótce odbędzie się w Warszawie.

 

 

Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie. Zgadzam się